23 Jun 2012

Blood .

Semalam aku gi derma darah . Actually tu 1st time aku derma . Sebab kawan2 aku cakap lepas diorang derma , berat badan diorang bertambah . So aku yang kurus keding ni nak la cuba . sebab dah lama aku na naikkan berat badan , tapi metabolisma aku terlalu tinggi . cepat je berat turun .

Kira2 dalam bulan lepas la kot , aku pakai suar skinny sampai tercabut butang dya . aku punya la hepi sebab berat badan da naik . tapi lepas 2,3 hari camtu , berat badan aku normal balik . 50kg . cepatkan ? aku makan banyak pun berat aku ta naik langsung . dlm 0.5 kg adela kot . tapi tu pun kejap je .

So cubaan pertama aku menderma darah , mula2 mmg rasa takut sebab diorang cakap macam sakit gila2 . tapi lepas cuba rasa cam takde pape pun . gimik je semua tu . cuma masa diorang na mula cucuk tu rasa macam 'OMG' . tapi sakit kejap je . huhu .

Muka menahan sakit . i guess ..

Doktor or nurse tu cakap utk 1st time , lepas derma akan rasa pening2 . Tapi aku takde rasa pape pun . Diorang suruh makan roti yg diorang sediakan . tapi aku gi makan KFC . tu pun seketul pun ta habes .

Ops , pasal derma darah bole gemuk tu , ramai orang pelik . knp bole jadi camtu . bukan sepatutnya lagi disedut darah tu , lagi kurus ke ? actually , teori dya mcam ni . lepas derma darah kita akan rasa lapar gila2 . so kita pun akan makan banyak gila2 . selera makan pun naik gila2 . itu yg buat berat badan kita naik tu .

Tapi aku lain pulak . lepas derma darah , makin takde selera makan . tu yg ayam KFC seketul pun ta habes . camna berat na naik kalau camtuh ?! so kepada sesiapa yg ada info pasal teori ni , tolong bagitau aku apa sebab sebenar !

dan akhir sekali . dermalah darah kerana ia amalan yang murni . lol . ayat ta bole belah ! next aku derma , bulan 9 nanti . sebab 3 bulan sekali je bole . okay kepada sesiapa yg belum cuba , korang kena cuba ! its FUN ! da ~

5 ulasan:

  1. serious kea xskit ? mcm ngeri jea tngok .

    BalasPadam
    Balasan
    1. nampak je . tapi tak pun . so next time klu na derma ta payah la tgk . pejam mata . hehe .

      Padam
  2. actually, mmg x kan beri kesan..mgkin sebab sistem imuniti naufal kuat kot. so the blood recover everything fast..it you are super massive eaters, GO ON! it's good..orang ngader jer ttber hilang selera bagai..doctors said, those are all symptoms that MIGHT happen, not NECESSARY to happen..u don't have to be that obsess to look over the symptom..kalau naufal rasa sihat, alhamdulillah, u can still go for d next donation..helping people u know..hihi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. r u saying im the 'mengada' one ? cause im the one yg takde selera makan . its true , im not faking it .

      Padam
    2. ouh , cm2 erk . nk cuba lahh nnt .

      Padam