10 April 2012

Kisah Seorang Yang Gagal

Aku cemburu tgk kawan2 n sedara mara aku . Dapat penuhi impian diorg . Dapat jadi apa yg diorg nak . Dapat jadi anak yg boleh membanggakan parents . Walaupun aku tumpang gembira dgn kejayaan diorg , aku mengaku aku terluka .

Tengok diorang bahagia , aku pun boleh jadi gembira utk diorang . Tapi untuk aku ? Ada ke orang yg akan bahagia utk aku ? Sebab selama ni aku asyik gagal je . Everybody loves a winner so nobody loves me . Kawan utk have fun mmg ramai , tapi kawan yg dapat hulurkan tangan masa aku jatuh ? Setakat ni aku ta jumpa lagi .

Aku sekarang belajar dalam diploma farmasi . Dah 4 semestar dah . Aku sendiri sebenarnya takda minat langsung dalam bidang ni . Dulu aku pilih bidang ni hanyalah utk na impress ayah aku . Ayah aku seorang ahli farmasi . Aku cuba utk jadi anak yg dibanggakan . Aku pegang kata2 ayah aku , minat boleh ditanam semasa kita cuba mempelajarinya . Tapi aku gagal . Aku dah cuba utk tanam minat tapi aku dah ta boleh lagi . Maaf abah sebab buat abah kecewa sekali lagi .

Ramai orang cakap yg farmasi boleh jamin gaji tinggi . But the truth is aku langsung ta kisah pasal gaji . Aku ta kisah kalau hidup aku nanti ta senang . Apa yg aku na adalah kepuasan . Kepuasan bekerja . Bila kita dapat lakukan sesuatu dgn penuh minat , kita akan dapat kepuasan yg aku maksudkan walaupun kita gagal .

Music and writing is my passion . Tapi aku ta pernah berpeluang na bagitau parents aku . Sebab aku dah tawu apa jawapan yg diorang akan bagi . Diorang akan cakap benda tu mengarut , ta menjamin masa depan . Lagipun aku ta pernah berpeluang na kemukakan pendapat sendiri pasal hidup aku sendiri . Asyik ikut telunjuk diorang .

Nobody ever listen to me . Even my bestfriends , ta pernah na sokong minat aku . Walaupun aku dah cakap aku langsung takda minat dlm farmasi , tapi nasihat diorang tetap mcm ayah aku . Cakap kita boleh tanam minat bla3 ... Thats why aku ta anggap diorang sbg BESTFRIEND , diorang adalah GOODFRIEND . Ada banyak perbezaan antara dua tu .

Selama ni asyik aku je dengar diorang . Apa yg aku na diorang ta penah na amik perhatian , amik serius . I feel like im a clown for them . Maybe sesetengah kawan aku dengar , but dari lirikan mata diorang , sgt jelas nampak diorg memperlekehkan aku , suruh aku give up dgn impian aku . Langsung ta penah support . Apa yg diorang cakap , go on with pharmacy , something yg aku dah give up .

Yup , setiap hari aku bisikkan dalam hati aku . Aku datang utk menang . Setiap hari aku cuba tipu diri sendiri dgn ayat tu . Tapi aku dah ta boleh , sebab semua ni bukan impian aku . Aku dekat sini sgt2 na mintak maaf dkt kawan2 aku semua dan parents aku . Maaf , aku dah ta boleh teruskan . Hidup dalam penipuan . Aku tanak jadi seorang yg gagal di masa depan , ta dapat gapai impian sendiri .

Sekian . Terima kasih sudi meluangkan masa membaca kisah seorang yg gagal .

11 ulasan:

  1. Tak semua yang kita nak kita dapat.. tp kita cuba utk dapatkan.... insyaAllah,...
    Allah takkan memberi apa yang kita minta, tapi Allah akan beri apa yang kita perlu....

    BalasPadam
  2. Are you going to quit this course?
    -not so anon-

    BalasPadam
    Balasan
    1. idk , still confuse . who r u anyway ?

      Padam
  3. Winning isnt always a victory and losing isnt always a defeat... dont worry so much I was a loser a real loser one time... but now I am happy with who and what I am coz afterall in life what you really have with you is your ownselve...

    BalasPadam
  4. fika rca maybe naufal kena berteruz trng dekat abah n family naufal...yg naufal x minat kat bidang farmaci...n naufal jgn give up ye..
    fika cokong naufal ya... :)

    BalasPadam
  5. naufal , walau apa-apa pun , naufal dah pilih jalan ni . jangan patah balik :) if naufal patah balik , that a loser :) so naufal , i beat u can do it ! aja aja fighting naufal !!!!!

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama14/4/12 1:25 PG

    Hey kiddo, it's cool to love writing and music at the same time you're becoming as a pharmacist. I do prefer to get my prescription from someone like you rather than from a serious and typical looks pharmacist. It's your opportunity man. I guess you're kind of stubborn and nice at the same time. You should use the stubborn part of your kind to push you to finish your study and it's nothing wrong with your passion in music and writing to be carried out at the same time. Common kiddo, I bet you can do it. Think you just need someone to cheer up you and then you will back as energetic as your fav music. Hope this help you kiddo!

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks . ur comment really make me smile :)

      Padam
  7. Salam Naufal...xde manusia yg gagal kat dunia nie...istilah gala hanya dicipta oleh segelintir manusia utk merendahkan segelintir manusia yang lain...sya baca apa yang awak tulis since dri mula lgi...ianya seperti satu bayangan kisah silam sya...benar,awk rse xhappy dengan apa yg awka buat sekarang nie..tapi percaya lah,setelah sekian lama awak melakukan perkara yg xhappy nie, pasti suatu hari nanti peluang awak utk buat sesuatu yang awak suke akan datang dalam hidup awak...mse tu sya harap awk xkan lepaskan peluang tu..pengalaman sya sya since sya belajar,meranatu di tempat orang sehinggalah kesaat ini, akhirnye sya faham tentang kehidupan ini...sedikit sebanyak sya tetap berbangga dengan apa yg sya ade kini..wpun tidak mewah,tetapi ketidak bergantungan terhadap org lain merupakan stu kejayaan yg paling besar dan bermakna dalam hidup nie...moral dri cerita nie,jgn hiraukan sgt tentang apa yg org lain ckp pasal awak...cuma awak je yg tau kebolehan dan kelebihan yg ada dlm diri...gunakan sepenuhnyer...selebihnyer terserah pad Yang Maha Esa...mungkin ade segelintir yg sentiasa memandag rendah pada awak, tetapi percayalah, masih ramai yg sentiasa menyokong dengan apa yg awak pilih dlm hidup...smapai kita berjumap lagi...sekian...

    BalasPadam
  8. Menarik. Sila kunjungi blog saya juga dan kalau sudi sila lah follow.

    BalasPadam