29 Februari 2012

1st Time Buat Ubat Sendiri !

Err tajuk yg agak gedik . Plus maybe someone akan cakap nobody care . Since this is my blog , so i can post anything i want oke ? Hehe .

Balik pada tajuk utama tu , setelah 3 sem bergelar pelajar farmasi , utk sem ke 4 ni , hari ni merupakan kali pertamanya aku mula belajar buat ubat . Kami buat Paracetamol Suspension . Kalau korang na tau apa benda tu , ni la bentuk sebenar ubat tu :



Gambar tu lepas dikilangkan + dipasarkan , so aku buat isi dalam je , bukan sekali dgn botol ni semua sekali gus . Gambar sekadar menunjukkan ubat apa yg aku buat je :p


Mula2 ingatkan susah na buat , tapi senang la jugak . Err apa aku cakap ni ? Kira ta susah sgt laa ..

Proses pembuatan ubat ni kena buat dalam grup tao , satu grup 2 org . So aku grup dgn nenek ni :

Namanya Mazrien ! Nampak mcm nenek tgh tumbuk garam belacan . Haha !

Kalau nak dibandingkan ubat yg kami buat dgn ubat yg kawan2 aku yg lain buat , rasanya ubat kami boleh dikatakan yg termanis + akan jd paling laris ! Haha ! Mana taknya , maksimum utk titik pewarna just 3 titik je , kami letak 5 . Utk perasa plak maksimum 5 je , kami bubuh 8 . So bila rasa ubat tu mmg ta pahit la . Manis ! Ubat ni mmg dasarnya dibuat utk kanak2 , so memang wajar la manis pun kan ? 

Sebenarnya adalah dilarang sama sekali utk menangkap gambar dlm lab . So kami senyap2 take a pic , tapi last2 kantoi ! So pic yg ada pun sikit je , dlm 4 keping . Kalau na tgk klik sini ! Aku upload 3 je sebab yg satu lagi tu ta brp elok . 

So next time kalau masuk lab lagi of coz akan take a pic lagi .  Kena senyap2 lah kan .Tapi lepas ni pakai lab coat pulak , hehe .

Oke , thanks for reading . Kepada mereka2 yg ada pengalaman buat ubat , err ... gutlak ! (?)

Minding my own bussines . Lalala ~

4 ulasan:

  1. seronoknya dapat buat ubat....
    bahan2 dia apa?
    ekekekek

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu top secret ! nnti company panadol ta laku plak . haha !

      Padam
  2. beshh lerr dpt buat ubat ..
    btw gud luck yahhh :)

    BalasPadam